Storytime: Someone Stole my Pictures to Catfish Somebody

15:59:00


Blogging is unpredictable and that's one thing I love about it and one of the things I wish I never lose along the years. Whatever subject a blog focuses on, it keeps changing and it's important to keep up. As a fashion and beauty blog, I have to keep in touch with trends and always seeking the new and the latest. Not only that, being spontaneous is part of keeping blogging fun. All that to explain that today I had another completely different post planned but this morning, in bed, cuddled with my doggy, I started thinking. I don't remember where this started but somehow I ended up thinking about the one time, many years ago, when someone used me to catfish somebody on social media. So I thought "why don't I write a storytime post telling my readers about that experience?". So that's exactly what I'm doing and hopefully, this helps somebody who had their pictures used or someone who has been catfished (also happened to me, check my storytime video on my YouTube channel).

Ter um blog é imprevisível e isso é algo que adoro nisto e algo que espero nunca perder ao longo dos anos. Qualquer que seja o assunto de um blog, este muda constantemente e é importante estar sempre em cima do acontecimento. Sendo um blog de moda e beleza, tenho de estar sempre em contacto com as tendências e sempre há procura de algo novo e recente. Porém, ser espontâneo contribui para que ter um blog seja divertido. Tudo isto para explicar que hoje tinha planeado um post completamente diferente mas esta manhã, na cama, enroscada com o meu cãozinho, comecei a pensar. Não me lembro como é que isto começou mas por alguma razão acabei a pensar naquela vez, há muitos anos atrás, quando alguém me usou para enganar alguém nas redes socias. Por isso pensei "porque não escrever um post a contar aos meus leitores dessa experiência?". Por isso é exatamente isso que estou a fazer e espero que isto ajude alguém que também viu as suas fotos serem usadas ou alguém que tenha sido sido enganado (também me aconteceu, vejam o video no meu canal de YouTube).

If you don't know what catfishing is, it's basically when someone pretends to be someone they're not on social media. Like, imagine me creating a social media profile with pictures of Ariana Grande saying my name is Katherine and that I live in Japan and have 10 children. That's basically it even though I exaggerated because I don't think anyone would believe that story but I hope you understood what I meant.

Se não sabes o que é "catfish", é basicamente quando alguém se faz passar por alguém que não é nas redes sociais. Imagina eu criar um perfil numa rede social com fotos da Ariana Grande a dizer que o meu nome é Catarina e que vivo no Japão e que tenho 10 filhos. É basicamente isso embora tenha exagerado um pouco porque não acho que alguém acredite nessa história mas espero que tenhas percebido o que quis dizer.

I don't know exactly how this came about because I only found out that I was being used to catfish people when this was already quite advanced. I was in the 6th grade and this guy from my class started mocking me for asking a friend of his if he wanted to be my boyfriend. At first, I thought he was joking and that he had made that stuff up but soon enough I started to find it extremely weird. I didn't know what catfishing was at the time and I didn't even have any form of social media so I was completely confused. At the end of the day, that guy from my class believed me when I said it hadn't been me but that didn't make me feel any better. His friend and his friends kept calling me out every time they saw me and I didn't have the guts to go up to them and tell them it wasn't me. I was scared they wouldn't believe me and that my actions would make it even worse. I was already being bullied at the time and I didn't need any more things to worry about. I tried to ignore it since I would be changing school in the year after that.

Não sei exatamente como é que isto começou porque eu só descobri que estava a ser usada para enganar pessoas quando isto já estava um pouco avançado. Estava no 6º ano e este rapaz da minha turma comçou a gozar comigo por perguntar a um amigo dele se ele queria ser meu namorado. Ao princípio, pensei que ele estivesse a brincar e que tinha inventado aquilo mas depressa comecei a achar tudo muito esquisito. Eu não sabia o que era catfish naquela altura e nem sequer tinha nenhuma rede social por isso estava bastante confusa. Ao fim do dia, o rapaz da minha turma acreditou em mim quando lhe disse que não tinha sido eu mas isso não me fez sentir melhor. O amigo dele e os seus amigos continuavam a chamar-me sempre que me viam e eu não tinha coragem de ir ter com eles e lhes dizer que não tinha sido eu. Tinha medo que não acreditassem em mim e que as minhas ações fizessem ainda pior. Eu já estava a ser vítima de bullying naquela altura e não precissava de mais coisas com que me preocupar. Tentei ignorar visto que ia mudar de escola no ano a seguir.

One day, in a class I can't remember the name of but it had to do with computers, a girl from my class showed me that she had taken pictures of every person in our class without some of us knowing. My immediate thought was that it had been her who had created that fake social media account and pretended to be me. I was uncertain of how I felt about her from then on. But a few days later, I found out another girl from my class had published pictures of every person in our class on her social media account. And guess who that girl was. That's right, my bully. I was almost 100% sure that it had been her creating that fake account just to bully me but the thing is, she had never mentioned that. In fact, the only person who knew about the catfishing thing was the first guy from my class I told you about. You would expect someone who hates me and bullies me to use whatever "I" had done to make fun of me, right? Over the years, so many of my "friends" ended up backstabbing me so still today I have to clue who could've done it. I'm even starting to doubt if that fake social media account even had pictures me on it. They could've simply said it was me without needing pictures and people would've believed in it. I never got to see that fake profile so I have no idea what it looked like.

Um dia, numa aula que não me lembro de nome mas que tinha a ver com computadores, uma rapariga da minha turma mostrou-me que tinha tirado fotos de todas as pessoas da nossa turma sem alguns de nós sabermos. Imediatamente pensei que tinha sido ela a criar a conta falsa a fazer passar-se por mim. Não tinha a certeza de como me sentia em relação a ela a partir daí. Mas uns dias depois, descobri outra rapariga da minha turma que tinha publicado fotos de todas as pessoas da nossa turma na sua conta numa rede social. E adivinhem que rapariga era essa. Pois é, a que fazia bullying comigo. Tinha quase 100% de certezas que tinha sido ela a criar aquela conta só para fazer bullying comigo mas aí está um problema, ela nunca tinha mencionado isso. De facto, a única pessoa que sabia deste problema de catfishing foi o primeiro rapaz da minha turma de quem vos falei. Era de esperar que alguém que me odeia e que faça bullying comigo use o que "eu" fiz para gozar comigo, certo? Ao longo dos anos, muitos dos meus "amigos" acabaram por me apunhalar pelas costas por isso ainda hoje não tenho ideia de quem o poderia ter feito. Começo até a duvidar se essa conta falsa tinha fotos minhas ou não. Podiam simplesmente ter dito que era eu sem precisar de fotos que as pessoas acreditavam. Nunca vi esse perfil falso por isso não faço ideia de como ele era.

I was sure the catfishing had stopped until something in my gut kept telling it wasn't over. A couple years after this someone came up to me and started talking to me as if he knew me. I thought maybe it was someone I had met but I couldn't remember him and I never forget a face so I was completely weirded out. Turns out he had been talking to me on facebook. Nothing weird about that except the fact that it wasn't me who he had been talking to. It had happened again but this time in a different social media.

Tinha a certeza de que este catfishing tinha parado quando o meu instinto me dizia que não. Alguns anos depois disto uma pessoa veio ter comigo e começou a falar comigo como se me conhecesse. Pensei que se calhar fosse alguém que tinha conhecido mas que não me lembrava e eu nunca me esqueço de uma cara por isso achei tudo muito estranho. Afinal parece que ele tinha estado a falar comigo no facebook. Nada de estranho nisto exceto pelo facto de que não era eu com quem ele estava a falar. Tinha acontecido outra vez mas desta vez numa rede social diferente.

A few months later, I was at a mall in the food section and I saw a group of guys staring at me and talking. I couldn't hear what they were saying but lucky (lol no) for me they got up and walked behind me and that's when I heard them and realised they had been catfished as well. That day, when I got home, I deleted my facebook profile and hoped that the news of me not having a facebook would spread and hopefully make whoever was doing this stop their fun because then no one would believe it was me.

Alguns meses mais tarde, estava num centro comercial na secção da restauração quando vi um grupo de rapazes a olhar para mim e a falar. Não conseguia ouvir o que estavam a dizer mas por sorte (lol não) eles levantaram-se e caminharam por trás de mim e foi aí que os ouvi e me apercebi de que também tinham sido enganados. Nesse dia, quando cheguei a casa, apaguei o meu facebook e rezei para que a notícia de eu não ter facebook se espalhasse e fazer com que quem estivesse por detrás disto parasse porque assim ninguém ia acreditar que era eu.

Ever since then, I hadn't had any problems and no one has recognised me but that doesn't mean it's over. Those fake profiles might still be up and catfishing people and I really hope that having a blog helps with that because even though it's easier to access pictures of me, as I become more known, it becomes easier for people to realise they're not actually talking to me or it could also help that people who thought they were talking to me can now find me easily and we can sort all of this out. Or it might even make it worse, I don't know. But I really don't want to stop living my life and doing what I want just because someone out there has nothing to do with his/her life.

Desde então, não tive problemas e ninguém me reconheceu mas isso não quer dizer que tenha acabado. Esse perfis falsos ainda podem existir e a enganar pessoas e espero bem que ter um blog ajude porque apesar de ser mais fácil ter acesso a fotos de mim, ao ficar mais conhecida, fica mais fácil para as pessoas de perceberem que não estão realmente a falar comigo ou também pode ajudar as pessoas que pensavam estar a falar comigo a poder encontrar-me mais facilmente e assim resolver isto. Ou pode até fazer pior, não sei. Mas eu não quero mesmo nada deixar de viver a minha vida e de fazer aquilo que gosto só porque alguém por aí não tem nada para fazer com a sua vida.

P.S.- Before anyone comments saying that it was all my fault for "posting my entire life on social media" just know that first, everyone does that nowadays and it's not anyone's fault that they get their pictures stolen besides the person who actually steals them; second, when it happened the first time I didn't even have social media; and third, when it happened the second time, my facebook was literally empty, I had always been extra careful on social media because of what had happened so the only picture they could've stolen was my profile picture.

P.S.- Antes que alguém nos comentários diga que a culpa disto tudo é minha por "pôr toda a minha vida nas redes sociais" fiquem sabendo que primeiro, toda a gente faz isso hoje em dia e ninguém tem culpa que as suas fotos sejam roubadas para além da pessoa que as rouba; segundo, quando isto aconteceu da primeira vez eu nem sequer tinha redes sociais; e terceiro, quando aconteceu a segunda vez, o meu facebook estava literalmente vazio, eu sempre tomei precauções extra nas redes sociais por causa daquilo que tinha acontecido por isso a única foto que poderiam ter roubado foi a minha foto de perfil.

I hope you're having a great day, 
Marta Ribeiro xx

You Might Also Like

2 coments

  1. Girl, not your fault at all! If it was then 99% of the population would have been catfished as well! Its so scary!! Glad you handled it so well and delete your Facebook!

    xo, jess

    alljessedup.com

    ReplyDelete

Thank you for commenting! I appreciate every comment and I always try to reply to everyone. I hope to hear from you again soon!